برای حفظ حرمت خون این شهدا بسیار تلاش باید کرد
ای کسانی که .................................
آرام نشسته اید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
روی عکس زیر کلیبک کنید
ابو عبدالله، جعفر بن محمد الصادق معروف به جعفر صادق، امام ششم شیعیان که آنها از وی با عنوان امام جعفر صادق یاد میکنند. وی فرزند محمد باقر و امفروه است. او در ۱۷ ربیع الاول ۸۳ هجری قمری (۷۰۲-۷۰۳ میلادی) در مدینه بدنیا آمد. او توسط منصور دوانیقی، خلیفه عباسی مسموم شد و در ۲۵ شوال ۱۴۸ هجری قمری در سن ۶۵ سالگی در مدینه درگذشت. او بیشترین سال عمر را در میان یازده امام اول شیعیان داشتهاست. محل دفن وی کنار قبر پدرش در قبرستان بقیع شهر مدینهاست.
او در سن ۳۱ سالگی پس از درگذشت پدرش به امامت رسید. امامت او همزمان با سالهای پایانی حکومت بنی امیه و سالهای آغازین حکومت بنی عباسبود. به علت ضعف و عدم استقرار نظام سیاسی، وی فرصت بسیار مناسبی برای فعالیت فرهنگی و مذهبی به دست آورد. از سوی دیگر نیز عصر وی زمان جنبش فرهنگی و فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون در جهان اسلام بود. زمینه فعالیت به گونهای برای وی فراهم بود، که بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینهها از جعفر صادق نقل گردیده و مذهب تشیع به نام مذهب جعفری خوانده میشود. فقه شیعه نیز عمدتاً بر روایات بهجای مانده از او مبتنیست، به همین جهت مکتب فقهی شیعیان دوازده امامی را مذهب جعفری نیز مینامند.
ابن عقده زیدی در کتاب رجال خود چهار هزار راوی برای جعفر صادق برشمرده و کتابهای آنان را یاد کردهاست. بسیاری از فقها از پرورش یافتگان مکتب جعفر صادق بودهاند. از این عده میتوان به کسانی هم چون زرارة بن اعین و دو برادرش بکر و حمران، جمیل بن صالح و جمیل بن دراج و محمد بن مسلم طائفی و برید بن معاویه و هشام بن حکم و هشام بن سالم و ابوبصیر و عبیدالله و محمد و عمران حلبی و عبدالله بن سنان و ابوالصباح کنانی و بسیاری دیگر اشاره کرد. به غیر از این چهار هزار تن راوی که ذکر آنان گذشت، شمار بسیاری دیگر از دانشمندان برجسته و پیشوایان مذاهب اهل سنت و بزرگان علم از جعفر صادق حدیث نقل کردهاند. از این میان میتوان به افرادی مانند یحیی بن سعید انصاری و ابنجریح و مالک بن انس و سفیان ثوری و ابن عیینه و ابوحنیفه و شعبه و ایوب سختیانی و جابر بن حیان کوفی و ابان بن تغلب و ابو عمرو بن علاء و عمرو بن دینار و بسیاری دیگر اشاره نمود. از جمله جابر ابن حیان - کیمیاگر معروف که در غرب به نام Geber خواندهمیشود - بسیاری از اختراعات خود را منتسب به جعفر صادق یا با تغییرات جزئی از آموزههای او میداند. به نظر چنین میآید که جعفر معلمی بود که نگارش را به دیگران (مثلا شاگردانش) میسپرد.
جعفر صادق بعد از مجلس درس روزانه خود به مناظره با افراد مختلف از جمله خداناباوران میپرداخت. در متن بعضی از این مناظرات به مسایلی علمی همچون گردش خون -که در آن زمان ناشناخته بوده- اشاره شدهاست.
جعفر صادق بیش از ۴۰۰۰ هزار شاگرد داشتهاست که برخی از بزرگانشان بدین قرارند: ۱)ابان بن تغلب؛ ۲) اسحاق بن عمارصیرفی کوفی؛ ۳)برید بن معاویه بن العجلی؛ ۴) ابوحمزه ثمالی؛ ۵)حریربن عبدالله سجستانی؛ ۶)زرارة بن اعی شیبانی؛ ۷)صفوان بن مهران جمال اسدی؛ ۸) عمران بن عبدالله سعد اشعری قمی؛ ۹) عیسی بن عبدالله سعد اشعری قمی؛ ۱۰)فیض بن مختارالکوفی؛ ۱۱) محمد بن علی بن نعمان کوفی معروف بهمؤمن الطّاق ۱۲) محمد بن مسلم بن ریاح؛ ۱۳) معاذ بن کثیر؛ ۱۴) هشام بن محمد بن السائب؛ ۱۵) مفضل بن عمر ۱۶)جابر بن حیان ۱۷)مالک بن انس
مالک بن انس، پیشوای یکی از مذاهب چهارگانه فقهی اهل سنت، مدتی شاگرد جعفر صادق بود. او در باره عظمت و شخصیت علمی و اخلاقی صادق چنین میگوید: من فقیه تر و داناتر از جعفر بن محمد ندیده ام. او داناترین فرد این امت است.به خدا سوگند! چشمان من ندید فردی را که از جهت زهد، علم، فضیلت، عبادت و ورع برتر از جعفر بن محمد باشد.
ابوحنیفه، پیشوای یکی دیگر از مذاهب چهارگانه فقهی اهل سنت، نیز شاگرد جعفر صادق بود. برخی منابع، مدت شاگردی او را دو سال دانستهاند. به عنوان نمونه، آلوسی درباره دو سال شاگردی او پیش امام صادق، از ابوحنیفه نقل میکند که: «اگر آن دو سال نبود، نعمان (ابوحنیفه) هلاک میشد.»وی درباره عظمت علمی صادق گفتهاست: اگر جعفر بن محمد نبود، مردم احکام و مناسک حجشان را نمیدانستند.
عطار نیشابوری فصل اول کتاب تذکره الاولیا، اثرش در شرح احوال بزرگان اولیا و مشایخ صوفیه، را به شرح حال صادق اختصاص دادهاست. عطار در این کتاب میآورد
اگر تنها صفت او گویم، به زبان و عبارت من راست نیاید که در جمله علوم و اشارات و عبارات بی تکلف به کمال بود، وقدوه جمله مشایخ بود، و اعتماد همه بر وی بود و مقتدای مطلق بود. هم الهیان را شیخ بود و هم محمدیان را امام، و هم اهل ذوق را پیشرو، و هم اهل عشق را پیشوا. هم عباد را مقدم، هم زهاد را مکرم. هم صاحب تصنیف حقایق، هم در لطایف تفسیر و اسرار بی نظیر بود
آرامگاه چهار امام شیعه پیش از تخریب در سال ۱۳۰۶ خورشیدی
ضریح چهار امام شیعه پیش از تخریب به وسیله حکومت سعودی، به ترتیب از راست به چپ حسن مجتبی،علی بن حسین، محمد باقر و جعفر صادق.
اطلاعیه شماره 6 |
|
قابل توجه کلیه دستگاه ها و ادارات ذیربط در تهران راجع به سامانه جامع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری | |
|
اطلاعیه شماره 6
کلیه دستگاهها، ادارات ذیربط در تهران
از
آنجاکه به موجب قوانین مصوب دستگاههای اجرایی موظفند فرآیندهای مورد عمل و
روش های انجام کار خود را با هدف افزایش بهره وری نیروی انسانی و کار آمدی
فعالیت ها نظیر سرعت، دقت، هزینه ، کیفیت و صحت امور و تأمین رضایت مردم
نسبت به ارائه خدمات به متقاضیان و ارباب رجوع به صورت الکترونیکی و در
راستای حذف لزوم مراجعه حضوری مربوط برای دریافت خدمت اقدام نمایند، لذا
این اداره کل به منظور دستیابی به اهداف عالیه قانون برنامه پنجم درجهت
تسریع و سهولت ارائه خدمات به صورت الکترونیکی اقدام به استقرار «سامانه
جامع ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری» نموده است که در همین راستا و در فاز
یک اجرایی آن و از مورخه 1/5/92 کلیه درخواست های ثبت تغییرات انواع شرکتها
و مؤسسات غیرتجاری صرفاً ازطریق درگاه اینترنتی به آدرس «http://irsherkat.ssaa.ir»
با توجه به راهنمای سایت صورت می گیرد. بدیهی است از تاریخ مذکور امکان
پذیرش حضوری صورتجلسات تغییرات میسر نخواهد بود. در ضمن کلیه اطلاعات مربوط
به چگونگی تنظیم صورتجلسات، بخشنامه ها، شیوه نامه های اجرایی ثبت شرکتها
و اطلاع رسانی های آتی را می توان ازطریق «پایگاه اطلاع رسانی ثبت شرکتها»
به آدرس http:// sherkat.ssaa.ir
رصد و پیگیری نمود ، لذا خواهشمنداست ضمن اعلام مراتب فوق به کلیه واحدها و
مراجع ذیربط در تهران ، نسبت به راهنمایی متقاضیان آن دستگاه محترم که به
منظور صدور مجوز مراجعه می نمایند اقدام گردد. همچنین چگونگی سایر اقدامات
توسط متقاضیان و پس از پذیرش اینترنتی به شرح پیوست جهت اطلاع رسانی تقدیم
می گردد.
برای مشاهده پیوست اینجا کلیک کنید
اطلاعیه شماره 7 |
|
اطلاعیه راجع به پذیرش ثبت تاسیس کلیه شخصیت های حقوقی از طریق سامانه اینترنتی | |
|
اطلاعیه شماره 7
با
اعلام مراتب تشکر و امتنان از کمال همکاریهای به عمل آمده از سوی متقاضیان
محترم در زمان تغییر سیستم از حالت «دستی» به فاز یک «مکانیزاسیون
جامع ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری» به اطلاع عموم می رساند: