بعضی استفتائات از مقام معظم رهبری در خصوص موسیقی




س: من دانشجوى دانشگاه کشمیر هستم. در اینجا سالانه همایشى برگزار مى‌شود که دانشجویان به این مناسبت، برنامه‌هاى فرهنگى مثل آواز، مسابقه، غزل و ... را به گونه‌اى هماهنگ و سازگار ارائه مى‌کنند من هم مى‌خواهم در این همایش غزل ارائه کنم. آیا این تصمیم من درست است. لطفاً نظرتان را براى چنین برنامه‌هایى بفرمایید.

ج) غزل خوانى و آواز فى نفسه اشکال ندارد ولى چنانچه کیفیت خواندن آواز و غزل به صورتى است که همراه با ترجیع و طرب همراه بوده و مناسبِ مجالس لهو و گناه باشد، جایز نیست و نیز موسیقى‌اى که همراه با آواز و غزل خوانى نواخته مى‌شود چنانچه به گونه‌اى است که متناسب با مجالس لهو و عیش و نوش است، جایز نیست


س: گوش دادن به آواز زنان در صورتى که از لحاظ شعر و موسیقى لهو و لغو نباشد چه حکمى دارد؟
ج) اگر آواز زنان بگونه‌اى باشد که مهیج شهوت گردد و یا گوش دادن به آن موجب ترتب مفاسد باشد جایز نیست گوش کند.


س: شرکت در کلاسهاى ورزشى که در آنها موسیقى پخش مى‌شود چه حکمى دارد اگر از هدفن استفاده کنیم به نحوى که موسیقى را نشنویم یا به طور ضعیف بشنویم چطور؟
ج) اگر موسیقى مطرب لهوى نباشد مانعى ندارد و تشخیص آن به عهده خود مکلّف است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد