پرسپولیس و استقلال

 

 

 

 

پرسپولیس و استقلال  : یک شهرآورد دیگر وباز مسائل جانبی آن . یکی از معضلات ورزش ما عدم توجه به فلسفه و ذات ورزش به معنای اخص میباشد . وهمچنین در زمان مسابقات عدم توجه به این نکته مهم که هم مسابقه دهندگان عمدتاً مسلمان و شیعه هستند و تماشاچیان نیز همچنین  . ولی در زمان مسابقه همه این ارزشها خاک زمین ورزشی میشود و طرفین مسابقه فقط در فکر از بین بردن همدیگر میشوند .

البته با توجه به بازی روز جمعه بیشتر به فوتبال میپردازیم ، از زمانی که فوتبال در کشور ما مانند دیگر کشور ها به سمت حرفه ای شدن رفت و از این سوغات فقط مبالغ آن را سرقت کرد و از سیستمی حرفه ای چیزی به ارث نبرد . ارزشهای قدیمی و صمیمیتها کم رنگ تر شد و این اثر منفی نیز از سوی بعضی باشگاه دار ها به طرفداران نیز منتقل شد. و اگر به این روش ادامه یابد در چند سال آینده دیگر از ورزش پهلوانی در کشور ما خبری نخواهد ماند.

یکی از دلایل سرعت بخشیدن به این صفات منفی ، رفع مسئولیت کلیه اهالی ورزش است که هرکدام فکر میکنند خود مسئولیتی ندارند و دیگری باید به این مهم بپردازد. در حالی که حفظ این روحیه و تربیت نسل جوان برای حفظ ارز شهای پهلوانی کاری نیست که به تنهایی از فرد خاصی بر بیاید ، بلکه یک همت ملی و جمعی میخواهد به دلایل ذیل:

اول آنکه یک ورزشکار قبل از اینکه وارد یک محیط ورزشی شود سالها در محیط خانه و مدرسه تربیت یافته ، بنابراین اگر والدین و معلمین قصوری در مسائل تربیتی داشته باشند یقیناً نتیجه و حاصل آن را باید در میادین ورزشی دید . چراکه ریشه آن ورزشکار سست بنیاد است طبیعتاً برای هر مربی و مسئول ورزشی سخت خواهد بود که یک دیوار کج را به یک ............تبدیل نماید.؟!

ثانیاً اینکه اگر خود ورزشکار در مسائل بنیادی فکری و دینی خود را آبدیده نکند هر جریان ورزشی و غیر ورزشی درآنها تاثیر گذار خواهد بود. مسئله ای که با زور نتیجه بخش نخواهد بود و خود ورزشکار است که به عنوان یک انسان باید با ایمان و تقوی خود را قرین کند و سر لوحه اعمالش قرار دهد تا این مسئله سدی باشد در برابر همه صفات منفی که یک بخش آن در ورزش است. بنابرین اگر دقت بکنیم ورزشکاران قدیمی ما که در مسیر ورزش پهلوانی قدم برمیداشتند عمدتاً متدینین بودند که دین را در اولویت قرار میدادند و همین باعث میشد که آثار سوءبعضی رقابتها در آنها اثر نگذارد.

ثالثاً ورزشکاران ما باید توجه داشته باشند که نباید خود را درگیر مسائل سیاسی بی ریشه غربی نمایند که این نیز بر عکس آنچه گفته میشود که ورزش از سیاست جداست . کاملا همه نوع سوء استفاده منفی از رقابتهای ورزشی انجام میگیرد و فقط با توجه به  اهمیت آن سوء استفاده کمرنگ و پررنگ میشود.

 بنابراین نتیجه نهایی که من از این رویدادها دارم این است که اصل روحیه ورزشکاری در  بنیان خانه و خانواده و مدرسه و مراکز آموزشی میباشد که اگر به این مسائل ریشه ای کم اهمیت یا بی اهمیت باشیم ، هرگز نباید بدنبال یک میوه سالم باشیم. نکته ای که هیچ کس در مراکز اصلی، صدا وسیما و رسانه ها به آن نمیپردازد . البته نه اینکه نمیداند و نمپردازند . بلکه جرعت طرح آن را ندارند . چون همه انسانهای بی تفاوت فعلی با شنیدن ذات عیب خود غیرتی میشوند و به جای حل معضل ، معضل را بیشتر هم میکنند .

بامید روزی که باز ورزش پهلوانی را در این کشور پر رونق و عزیز ببینیم و همه ورزشکاران ما پهلوان  باشند.

 

                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد