آداب و رسوم

 

 

 

یکی از مسائلی که در مسائل فرهنگی مطر ح است ، آداب و رسوم یک قوم  و کشور است که گاه بدلایل مختلف مورد هجمه قرار میگیرد . سوال اساسی این است که آیا باید آداب و رسوم لا یتغیر باشد و یا باید تغییر نماید  ؟ آنچه مسلم است لا یتغیر خداست و هرچه غیر اوست تغییر پذیر است و بهتر است اگر تغییری در آداب ورسوم ملتی پیش میاید جهت و سوی آن به سمت خدا باشد . بنابراین از دید مذهبیون هر تغیری که هدایتش به سمت خدا ست بلامانع است  و هرچه انسان را از خدا دور میکند مردود است .

اما آداب و رسوم معمو لاً شامل کدام بخشهای زندگی ما میشود. ؟ و در جواب  جالب آن استکه در عمده مسائل ما موثر است . مثلاً : ازدواج ، خوردن و آشامیدن ، لباس پوشیدن ، حرف زدن ، نشستن و بر خواستن ، احترام و حفظ ارز شهای خانوادگی ، روش دفن و برخورد با مرگ و مردگان ، مراسمهای مذهبی و غیر مذهبی ، برخورد با همسایگان اعم از دیوار به دیوار و یا کشورهای همسایه ، ورزشها ، جشنها ، مقابله با خلافکاران ، و بسیاری موارد ریز و درشت که تماماً مستقیم  یا غیر مستقیم در آداب و رسوم یک ملت نقش دارد و طبیعتاً در زندگی روز مره ما نیز موثر خواهد بود .

لذا وقتی بصورت ریشه ای به فلسفه آداب و رسوم ملل مختلف دقت میکنیم در میآبیم که همگی متاثر از آیین و دین و مسلک و مذهبی استکه به آن اعتقاد داشته اند . و حتی در تغییر دین نیز آداب و رسوم آنها نیز تغییر کرده است . چرا که عمدتا خاصیت دین توجه به عمده مسائل اجتکاعی نیز هست . و باعث میشود بسیاری از رفتارهای ما در قبول آئین جدید تغییر نماید . همانگونه که در ایران و بعد از قبول اسلام بعضی از آداب و رسوم ما ایرانی ها تغییر رنگ داده و به گونه ای که مورد توجه اسلام بود شکل گرفت . مثل ازدواج . و.............................لذا  ایرانیان با تغییر مخالفتی نداشتند و یکی از دلایل عمده نیز درک آیین جدید و ارزشهای زیبای آن بود. و همخوانی آن اصول با فرهنگ ایرانی . پس چرا در این زمان گاه پیش میآید که بعضی از ایرانیان سعی در دور شدن از آداب و رسوم و فرهنگ غنی خود دارند جای سوال و تعجب است /؟؟!!!

به هر حال ما سعی بر آن داریم که هر بار با شرایط روز و یا مناسبتها و یا شرایط جبری زمان به یکی از مسائل مربوط به آداب ورسوم و شرایط زندگی و عادات روزمره  بپردازیم . به امید آنکه در حفظ انها نیز کوشا باشیم. هرچند متذکر میشوم هرچند دیدگاه هایی که بیان میشود جنبه کلی دارد ولی تماما دیدگاه شخصی نویسنده است و اگر خطایی هست از نویسنده است نه از آیین و مذهب او.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد